AgAr-AgAr SuSu + SaNtAn..



Kelakarnya bila teringat tentang nak buat agar-agar ni.. Sebelum ni aku selalu buat agar-agar perisa cokelat. Tapi kali ni aku buat susu plus dengan santan.  aku dah agak dh. kali ni abang aku msti tak bnyk bunyi.. tahu tak, first time aku letak agar-agar tu pada dia (time tu dia tengah main laptop), bila aku patah balik tengok agar-agar yang aku hidang kat dia tu dah habis.. kalau dulu, aku buat, langsung tak makan. sebab dia kata aku buat perisa cokelat.. dia tak suka.. kali ni aku try  buat susu dengan santan.. hmm, habis.. memang laju dia mkn..

ini je bahannya:

satu tin susu cair

separuh kotak santan
sudu kecil esen vanila
gula pasir secukup rasa. ikut la nak letak manis macam mana
agar-agar yang panjang-panjang tu satu bungkus
air anggaran suku periuk. sebab nak letak susu cair nanti melimpah pula.

cara buat senang je.. 

1. mula-mula rebus agar-agar yang panjang-panjang tu dalam air suku periuk 

2. pastikan agar-agar dah larut baru you all letak gula pasir. kacau@gaul gula tersebut
3. sudah sebati, masukkan susu cair. perlahankan api. kang naik mendidih kang.
4. masukkan santan dan esen vanila.
5. Biarkan dalam 5 minit.
6. bolehlah tuang kedalam loyang. 
7. tunggu hingga agar-agar keras. 
8. siap untuk dihidang (sejukkan lagi sedap)

0 comments:

By :
Free Blog Templates